בשנים האחרונות התוודענו לתחום חדש במסחור פטנטים - מכירות פומביות. היריה האחרונה בנושא היתה במרץ 2009 בסן פרנציסקו שבארה"ב, שם נערכה מכירה פומבית של פטנטים שאורגנה על ידי חברת Ocean Tomo. הפעם הראשונה שהחברה ערכה מכירה פומבית של פטנטים היתה בסן פרנציסקו בשנת 2006, והמכירה הבאה מתוכננת לנובמבר השנה, בפאריס שבצרפת.
המכירה הפומבית מתנהלת בצורה דומה למכירות פומביות של חפצי אומנות. המוכר קובע מחיר מינימום שמחייב אותו. מחיר המינימום, reserve price במונחו האנגלי, נשמר בסוד. החברה שעורכת את המכירה הפומבית גובה 10% מהקונה בכל עיסקה שנסגרה, וכן אגרה מהמוכר. חלק מהמוכרים / קונים מיוצג על ידי נציגים, במטרה להישאר אנונימיים. ובכלל, אווירה של סודיות אופפת את האירוע. אחד הנוכחים דיווח שאיש של החברה המארגנת ניגש אל אחד הקונים, ועל מנת ששיחתם לא תגיע לאוזניו של הצופה הלא קרוא, הם התרחקו מעט.

הפריטים שהוצגו השנה למכירה היו פטנטים בודדים, אבל גם קבוצה של פטנטים באותו נושא. הוצגו 80 פריטים, אולם נמכרו רק שישה פריטים, הרבה פחות מאשר במכירה הקודמת. העסקאות נסגרו במחירים הבאים: $200,000, $200,000, $300,000, $100,000, $85,000 ו- 1.5 מיליון דולר. הרווחים שגרפה Ocean Tomo היו כמיליון דולר. היקף המכירות השנה היה נמוך מאשר במכירה שנערכה ב- 2006, וזאת כנראה עקב המשבר הכלכלי שלא פסח גם על תחום הפטנטים, אבל מניחים שתהיה פעילות גם אחרי סגירת המכירה הפומבית, וסביר שבעתיד ייסגרו עסקאות נוספות.

עניין מיוחד עורר היעדרותו של השחקן הראשי בשוק הזה, Intellectual Ventures. החברה פשוט לא הופיעה למכירה הפומבית, דבר שעורר ספקולציות שהחברה החליטה להביא את פרק הרכישות בהתפתחותה לידי סיום, והיא עוברת לשלב השני, השלב בו היא תובעת את המפרים של הפטנטים שבעלותה.

רון אפשטיין, שמנהל את IPotential , חברה העוסקת בתיווך בנכסי קניין רוחני וממוקמת בעמק הסיליקון, חושב שמכירות פומביות הן נכס לתחום המסחר של קניין רוחני. יחד עם זאת הוא מעלה סימני שאלה לגבי השקיפות בה מתנהלים הדברים, שכן קבלת חוות דעת על הפרה עולה $25,000, ואף אחד לא ינדב בחינם אינפורמציה כזו לאחר ששילם סכום כזה.

מכירה פומבית של פטנטים ונכסי קניין רוחני מהווה תפיסה חדשה בכל הנוגע למסחור פטנטים וקניין רוחני. במקום ספקולציות על ערכו של פריט, מעמתים קונים עם מוכרים, ונותנים להם להגיע לעמק השווה. את אותה פעולה ניתן לעשות כמובן ללא מכירה פומבית, אבל במכירה הפומבית מקבלים אינדיקציה באופן פומבי לגבי שוויו של פריט קניין רוחני - מה היו מוכנים לשלם עליו ומה נדרש עבורו, ולכן אותה תעלומה לגבי שוויו של פטנט יכולה להיפתר.

כשלעצמי אני מאמין שהעתיד צופה לנו מגמות, פעם המגמה תהיה הערכת פטנטים בשווי גבוה יותר, ופעם בשווי נמוך יותר. היום המגמה היא קנית פטנטים שכבר מניבים רווח, אבל בעתיד המגמה עשויה להתחלף עם מגמה של מכירת פטנטים שטומנים בחובם פוטנציאל רווח עתידי. כותב שורות אלה מאמין שלבעל פטנט אין כל סיבה למהר למכור את הנכס שלו, כי ברגע שמישהו מפר אותו, השווי של הפטנט עולה פלאים. אבל אני לא איש פיננסים, ולכן יש לקחת את הדברים שלי בעירבון מאוד מוגבל.

כיצד בכל זאת ניתן להעריך פטנט במונחים כספיים? פטנט מקנה שקט תעשייתי, מונופול מסוים, וחוסן מסוים בפני תביעות על הפרת פטנטים אחרים, שלא ממש ניתנים להערכה כספית. אבל פטנט מקנה גם יכולת לתבוע אחרים על הפרה, וכאן יש מקום להערכה כספית, שכן ניתן להעריך מה הנזק הכספי שנגרם לבעל הפטנט מהפרתו, ומההרווח שהרוויח המפר מהפרת הפטנט.

שמתי לב שתביעות על הפרת פטנטים מתנהלות בדרך כלל לפי תסריט קבוע: תחילה תובעים חברה בינונית, כלומר שחקן בגודל בינוני בשוק של תחום הפטנט, ולאחר מכן כאשר בית הדין פוסק את דבר, תובעים את כל שחקני השוק, גדולים ככקטנים, הכל לפי מידת החמדנות של התובע. הפיצויים ודרך קביעתם כפי שהתגבשו במהלך הדיון בתביעה נגד החברה הבינונית משמשים כבסיס לחישוב הפיצויים משאר החברות.